woensdag 20 september 2006

Eindelijk drs. & Zuid-Afrikaanse wijn




Zo, de drs. titel is binnen! Tijd dus voor champagne. In Zuid-Afrika noemen ze dat 'Vonkelwyn', een prachtige benaming voor dit gegiste druivensap met bubbels. Zuid-Afrika is overigens in de supermarkt het op-een-na-best verkochte wijnland (nr. 1 is natuurlijk Frankrijk). Dat is een kwestie van veel flessen over de toonbank laten gaan en dan uitrekenen van welk land je in euro's het meest hebt verdiend. De bulk van die omzet komt van goedkope troep zoals 'mooikaap' en 'kaapse pracht'. De prijskwaliteitverhouding is optimaal, je betaalt niets en je hebt ook niets. Dat is uitermate jammer want het zet de Zuid-Afrikaanse wijn in een verdomhoekje terwijl er ook zoveel moois vandaan komt. Denk bijvoorbeeld aan de wijnen die afgelopen jaar op deze blog hebben gestaan: Glen Carlou, Anura, Sincerely, Danie de Wet enzovoorts.


Anyway, ik kreeg vorige week een mailtje van Udo Göebel. Hij is zijn eigen wijnimport gestart en hij 'doet' in Zuid-Afrikaanse wijnen, meer hierover op zijn blog. Hij nodigde me uit om bij een van zijn wijnproeverijen te komen. Dat wordt dan de laatste, op 5 november in Blooming te Bergen. Ik heb het afgelopen half jaar zoveel over de dichter Marsman gelezen, voor mijn scriptie en zelfs voor mijn plezier, en dat hij graag in de plaats Bergen kwam (dicht bij de zee) dus daar ga ik natuurlijk even sight-seeën.

Geen opmerkingen: