zondag 15 oktober 2006

Chili: Unduragga Aliwen & El Emperador

Gisteravond zat ik in de Doelen te luisteren naar het Gelders Orkest. Ze speelden Dvorák, Celloconcert in b, opus 104 en Brahms Symfonie nr. 4 in e, opus 98. Erg aangename klassieke muziek ter afwisseling van de herrie die ik door de week vaak beluister zoals de gitaarklanken van Samael, Type O Negative en



To/Die/For. Enfin, cultuursnuiven en genieten op zo'n avond in gezelschap van mijn familie en ongeveer 2000 50+'ers.

Helaas zat er achter mij een verkouden walrus of snuivende bizon die zeer tot mijn ongenoegen luidruchtig lucht consumeerde. Grote snuiven adem kwamen uit het vadsige lichaam en bijbehorende plofkop. Helaas hield deze blaagbalg heel het concert deze astmatische aandoening dus eenmaal thuisgekomen zocht ik vertroosting in de drank ;)


Ik trok een Chileense wijn open, de Unduragga Aliwen Cabernet Sauvignon Carménerè was namelijk in de aanbieding bij AH. Deze wijn heeft net als vorig jaar een ster gekregen in de wijnalmanak van Duijker en Hamersma. Reden voor Appie om deze eens in het zonnetje te zetten en een euro van de prijs af te halen. Dat is natuurlijk een mooie gelegenheid om hem eens te proeven. Als ie net zo lekker is als zijn witte broer Sauvignon Blanc spoelt het misschien wat negatieve gevoelens weg die ik nog over had gehouden aan de piepende carapatient achter mij.

Deze volle, fruitige en kruidige Aliwen is gemaakt van de cabernet sauvignon en de Chileense carménère. Hij geurt naar cassis. Een stevige wijn voor bij malse steaks en vlees-groentespiezen van de barbecue of om lekker op een zaterdagavond weg te drinken.



"Ook het rood uit de Aliwen-lijn, een Cabernet Sauvignon-Carmenère blend (€4,99), gaf ik al een Wijnalmanak-ster. Vanwege veel geconcentreerd rood en zwart fruit, sappige tannines en veel structuur. Laurier ook, mint en specerijen. Maar toch zorgde deze voor een verrassing. Dit rood ontpopte zich als ideaal gezelschap voor de tartaar van coquilles, eendenlever en rode ui, waarvan ik aannam dat een van de twee witte beter gezelschap zou zijn.

Ook in het hogere segment viel de 'eigen stijl' van Undurraga in de smaak. De indrukwekkende Cabernet Sauvignon 2003 'Founders Collection' ligt voor €14,99 bij Albert Heijns wijnclub in de kelder. En over mijn favoriet, de Undurraga Carmenère 2004 Reserva, wordt nog over de prijs onderhandeld. Laten we hopen dat ze er uitkomen. Met Grolsch is het immers ook gelukt."

© Het Parool, 31-01-2006

Daarnaast is er ook de Unduragga Aliwen Cabernet Sauvignon Shiraz, deze was niet in de aanbieding maar minstens zo lekker als zijn broer Cabernet Sauvignon Carménère. Iets spicier, meer kruiden en een tikkeltje peperiger. Zelfs eucalyptus en andere verkoudheidsdropjes-smaak is er in te proeven. Ook met ster in de almanak!


Ook heeft AH ook nog de Founders collection in het assortiment. Dit is de speciale patserwijn van Unduragga. Hieronder wat info van hun website :
Een tijdje terug had ik drie verschillende flessen El Emperador gekocht. Ook uit Chili en in chique zware flessen met veel relief en de Reservado zelfs met een 'gouden' netje om de fles. Ze zien er chiquer uit dan ze zijn, de wijnen zijn helemaal niet zo zwaar, de Reservado heeft 13,5% alcolhol terwijl 14+% heel gangbaar is bij dit soort nieuwe wereld reserve's. Hij smaakt dan ook verbazingwekkend licht maar misschien lag dat aan mijn verwachtingspatroon.

De witte El Emperador Sauvignon (Blanc) was knisperig droog, zeer mineralig en had geen enkel procentje restsuiker. Dat is weer zo'n verassing die je niet verwacht uit de nieuwe wereld. Toch is deze verassing erg verfrissend om te proeven. De Cabernet (Sauvignon) Carménère van El Emperador is ook zo'n aangename beleving, droog, licht en geen zoetje aan het eind van de slok. Prachtig elegante wijnen!


1 opmerking:

Anoniem zei

Greetings! I've been reeading your bog for some tine now and finally goot the courage to go
ahead and give you a shout out from Houston Texas! Just wanted
to mention keep up the great job!