maandag 23 januari 2006

Rose in de winter?


Rose drink je het liefst op een terrasje in de zon. De meeste zogenaamde 'wijnkenners' verfoeien dit roze druivensap omdat ook de 'niet-wijndrinkers' dit vocht gretig naar binnen gieten. Vooral onder vrouwen, studenten en ander volk waar 'wijnkenners' hun neus voor ophalen is het populair. Ik kreeg zo vlak voor de donkere dagen voor Kerst bovenstaande fles in ruil voor een emmertje blauwe verf. Ik had de verf over, zij een fles rosé, een mooie ruil vonden we beiden. Nou dat was het zeker, die verf had ik toch nooit meer opgedronken, het was namelijk niet mijn kleur. Deze rose (Cellier Sainte Florence) smaakte bijzonder lekker bij een simpele maaltijd met vis. Droog, fruitig, aardbei en meer lekkers proefde ik. Eventjes opgezocht op het wereld wijde web en van verbazing bijna achterover gevallen, deze wijn is een echte 'goedkopie' van de Dekamarkt! Slechts 3,39 per fles. Heerlijk.


De andere rose had mijn zusje deze zomer meegenomen uit Frankrijk: Chattilon en Diois. Bijna onmogelijk volgens de wijndatabase:

"Rhône
De Rhône Vallei ligt in het zuid-oosten van Frankrijk en produceert rode wijnen van variaties die momenteel in de mode zijn, waaronder Syrah en Grenache. Ze zijn redelijk geprijst en hebben een levendige, kruidige en fruitige smaak. Vele goede koopjes kunnen hier gevonden worden.
Châtillon-en-Diois
Overwegend eenvoudige wijnen. De lichte rode wijnen zijn het best in hun jeugd. In de praktijk is rosé nauwelijks te vinden."
Goed gedaan dus van zusje. Ook deze smaakte namelijk erg lekker bij de vis.

Geen opmerkingen: