zondag 24 december 2006

Wijnhaven













Maandagochtend móest ik naar Rotterdam Zuid in plaats van Delft. Of ik samen met een collega eventjes wat cava kon gaan proeven. Natuurlijk vroeg ik me af waarom maar dat bleef nog even een verassing. Goed, wij naar metrostation Rijnhaven en vanaf daar naar de wijnimport Wijnhaven. Een gezellige opslagloods met pallets wijn, bubbels en ander moois.


Geen winkel maar meer een pakhuis. Binnen was men druk bezig om kistjes in te pakken en wij mochten het kantoor in.
Dat is nog eens een goed begin van je werkweek: om maandagochtend 11 uur aan de cava!
Deze Paul Cheneau, blanc de blancs is fris en fruitig met sprankelende bubbels. Een prachtige, feestelijke fles die ook buiten de jaarwisseling gedronken kan worden. Moet je ook gewoon doen, champagne of andere belletjes wijn drinken als het geen oud en nieuw is. Verder bruist deze cava lekker maar niet te hard, een mooie balans tussen de tannines en het fruit zorgen verder voor een harmonieus geheel.
Verder nog wat moois rood geproefd, Shiraz zonder houtrijping en een mooie Tempranillo beide uit Spanje . Mooi rood, de een heel toegankelijk en de ander met flink wat vanille en tannines.
Over de cava schrijven ze zelf op de website van wijnhaven:
"Goed op fruit gestructureerd, mooi in balans, zachte mousse. Afdronk: vriendelijk, fris en elegant ."
En daar sluiten we ons bij aan!
P.S.
Geestig om te zien: de eigenaar Lammert Wiegink heeft ook al zo'n hekel aan die wijnsnob van Heusden, zie ook mijn column op wining&dining.

Geen opmerkingen: