zaterdag 4 juli 2009

Undurraga Carménère Founders Collection

Hmmm, varkenshaasje uit de tagine, mooi groot rood erbij: Undurraga Carménère Founders Collection 2006. Net zoals de Carménère van Concha Y Toro een prachtige stevige volle ronde rode wijn. Stevig maar toch subtiel, niet gelijk het hele eikenwoud in je glas, een mooie balans tussen tannines en de 14% alcohol. Niet helemaal gepast bij dit warme weer zou je denken maar zo 's avonds bij kaarslicht in een zwoele zomertuin is het heerlijk vertoeven met zo'n galante rode ridder.



De gewone Undurraga vind ik niet zo spannend, de Aliwen serie is veel fijner maar deze Founders Collection is een mooi visitekaartje van deze Chilenen. Volgens de proefnotitie en begeleidend schrijven van de wijnmaker Hernán Amenábar is het een gran reserva wijn gemaakt van 100% Carménère van een exclusief perceel in Colchagua Estate vineyards in het gelijknamige gebied. Opvoeding is 12 maanden op Frans eikenhout en daarna nog eens 8 maanden op fles. Delicaat en subtiel wordt ie daarvan, zachter ook dan wijnen die op Amerikaans eikenhout zijn opgevoed. Enfin, mooi robijnrood richting violet met de smaak van rijpe rode bessen en een beetje kersen. Volgens Hernán lekker bij vis, pasta en rood vlees. Ik formuleerde een alternatieve hypothese: lekker bij een varkenshaasje uit de tagine. Was volgens mij en mijn tafelgenoten ook significant lekker!

Bij de way: deze kwam uit de Delhaize in België, ik heb er ook nog een (met chique vloeipapier eromheen) van de Albert Heijn van een jaar of drie geleden, zodra die opengaat zal ik mijn vergelijkend warenonderzoek hier mededelen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

deze uitstekende wijn heb ik enkele jaren geleden ook gekocht bij Delhaize maar is er nu niet meer te verkrijgen,bij AH wordt wel Undurraga verkocht maar geen Carmenere Founders collection.Ik ben ondertussen op zoek gegaan waar ik deze wijn in België kan kopen,maar ik vind er nergens iets van.Weet iemand mischien waar!?

Erik B. zei

hallo anoniem,

na enige mails naar Chili heb ik een adres weten te achterhalen: viva-vinum.de. De eigenaar van deze webshop laat weten dat ze de wijn ook naar Nederland stuurt. Hierbij e link naar de Cabernet Sauvignon: http://www.viva-vinum.de/Weine/Founders-Collection::102407.html

Succes!