Vivino

zondag 4 maart 2007

Wat je van ver haalt is niet per definitie lekker, China, Frankrijk, Italië en Zuid-Afrika

Na het rondje rond de wereld in 15 flessen kwam ik in de Dirck III een Chinese wijn tegen. Een Cabernet Sauvignon uit het noordoosten van China. Volgens het etiket maken ze daar al sinds 1892 wijn. Op deze zondagmiddag ging de fles open. Na een slok, die ik optimistisch classificeerde als 'moeilijk', volgde een tweede. Maar zelfs nadat ik me had voorgehouden dat 'wat je van ver haalt lekker moet zijn' en de derde slok met de nodige tegenzin tot me had genomen, wist ik het zeker: dit is niet geschikt voor menselijke consumptie. Deze wijn heeft een chemische velponlijm-achtige geur en smaak en zit vol onnatuurlijke, kunstmatige aroma's die het drinken van dit goedje tot een ware beproeving maakt. Geef mij maar een bak afhaal nummer 42 van de plaatselijke Wah-li maar drink er dan iets anders bij dan dit.
Volgens een bericht in de Televaag wordt dit de huiswijn op de olympische spelen van Peking. Dat gun je toch niemand... Wat dan wel weer plezierig was waren de volgende pareltjes uit mijn kelder. Uit de erfenis van Den Toom kwam de Chateau Potensac 1998 en de Ruffino Riserva Ducale - Chianti Classico. De eerste was nog wat hard twee jaar geleden maar intussen had de tijd zijn clichématige werking gedaan en deze harde rode communist omgetoverd tot een rijpe rooie rakker. Complex, vol en kersachtig, verfijnd, delicaat enzoverder. Betoverend mooi en een fijne lente-inluider.
Ook de Chianti Classico Riserva had een metamorfose ondergaan. Flink wat diepgang, vol en stevig als een fraaie oude eik, of olijfboom of wat ze daar in Italië maar gebruiken als bodembegroeiing. Een goeie aansluiter bij de Chateau Potensac die tot dezelfde klasse behoort als deze Chianti Classico.

Dan nog de Meerendal Cabernet Sauvignon, Zuid-Afrikaanse klasse van de Appie. Er was weer een wijnweek met Zuid-Afrika als thema, en dit was een van de pareltjes. Stevig, krachtig en vol karakter. "De zon in een flesje" om er maar een verbastering van foute reclametermen tegenaan te gooien. In 1702 is deze wijnerij begonnen volgens het achteretiket, nou dan hebben ze het beter gedaan dan die Chinezen, en dat voor maar twee euro per fles meer! Wel 14,5% alcohol dus even opletten op de lome zondagmiddag...

Geen opmerkingen: