maandag 27 februari 2023

De Millésimes Alsace wijnproeverij 2023

 Als liefhebber van Elzaswijnen werd ik vorig jaar geattendeerd op een digitale wijnbeurs met wijnen uit de Elzas. We zaten nog midden in een lockdown en even een trip naar Frankrijk zat er niet in. Men organiseerde een digitale wijnbeurs, hoe 'nouveau'! Je kon proefflesjes (30 ml) laten bezorgen om zo toch nog de beurs mee te maken. Helaas werd de organisatie het slachtoffer van het eigen succes, vijf dagen na deze aankondiging kon ik geen proefflesjes meer bestellen: alles weg!

Dit jaar is de beurs weer en dit keer was ik er snel bij. Ik kreeg allerlei tussentijdse updates, van de Millésimes Alsace organisate en UPS, de postbode, en jawel: een doos met 8 kleine doosjes met 4 flesjes erin werd overhandigd, drie weken voor aanvang van de beurs. Tijd genoeg dus om eens wat research te doen.

de stapel met proefflesje

De selectie wijnen bestaat uit wijnen van:
  • Dopff Au Moulin 
  • Domaine Schoffit 
  • Les Frères Engel 
  • Domaine Emile Beyer 
  • Jean Becker 
  • Claude & Christophe Bleger
  • Francois Schmitt 

en een proefdoosje voor de geplande digitasting met wijnen van Domaine Hurst, Domaine Schlumberger en Cave de Ribeauville (en nogmaals Domaine Schoffit).

Elzaswijnen hebben bij mij altijd al een sweet spot, geografisch relatief dichtbij, de wijnen hebben een eigen signatuur en zijn kwalitatief goed, interessant geprijsd en het hele spectrum (bubbels, wit, rood, zoet) wordt daar gemaakt. Daarnaast: mijn eerste zelfstandige wijnreis ging daarnaartoe, samen met vriend Bart naar Colmar, wijnhuizen als Hugel, Trimbach, Cave coöperatief Ribeauville bezocht maar ik ben er ook een paar maal met mijn gezin op vakantie geweest. Toen heb ik vooral de Leclerq, Carrefour en Hypermarche bezocht, wat een assortiment! Ik ben dus enigszins bevooroordeeld qua Elzas wijnen.

Dat deze wijnbeurs digitaal is is erg prettig, je kunt het proeven meer aandacht geven dan de 3 minuten per tafel als je fysiek naar een dergelijk evenement gaat. Niet dat dat een straf is maar het op- en uitzoekwerk is ook al leerzaam en genoeglijk. Zelf geeft The Millésimes Alsace DigiTasting aan dat het ook nog eens heel verantwoord is. Minder gereden kilometers per deelnemer, proefflesjes die je kunt recyclen, de doosjes en dergelijke zijn door lokale (in een straal van 75km, dus lokaal naar Franse maatstaven) toeleveranciers gemaakt. Dat eerste argument snijdt hout maar je zou zeggen dat die laatste twee argumenten minimale vereisten zijn tegenwoordig maar de marketing en communicatiemedewerker van deze wijnbeurs moet natuurlijk een groen tintje aan de beurs geven. Daarnaast zou je, voor het gewicht, ook niet gek hoeven opkijken als de wijn in plastic flesjes of tubes wordt aangeleverd, een onhebbelijkheid die ik al eerder meemaakte bij een online proeverij van het NRC. 

Vooruit dan maar, het blijft sympathiek en groengerand, dit initiatief. In volgende posts zal ik de wijnen met elkaar vergelijken.

  • Jean Becker - Claude & Christophe Bleger
  • Les Frères Engel - Domaine Emile Beyer
  • Dopff Au Moulin - Domaine Schoffit - Francois Schmitt 
  • digitasting proefdoos

klaar!


Wat opvalt is de consistente kwaliteit van de wijnen, er is slechts een wijn die technisch niet in orde is, een Grand Cru Pinot Gris die licht bruist en een hint van zwavel heeft, verder is alles technisch in orde en interessanter en spannender dan de Elzassers die je in de Nederlandse supermarkten vindt. In de proefdoosjes zitten vooral Rieslings, de gewone vin d'Alsace maar ook interessante vin d'Alsace Grand Cru's. Die laatste (51 in totaal) worden op specifieke plekken gemaakt in de Elzas en zijn van betere kwaliteit dan hun gewone zusjes en broertjes.

Geen opmerkingen: