maandag 11 juni 2007

Castel, Bordeaux en Chateau Barreyres

Een tijdje terug had ik aan een zus van vriendinlief een wijntip gegeven. Ze drinkt zelf geen wijn maar wilde wel wat van dat gegiste druivensap in huis hebben voor het geval er iemand langs kwam die dat graag drinkt. Dan krijg je dat natuurlijk zelf ook een keer voor je kiezen. Dat is mooi, kan ik gelijk eens proeven hoe goed of slecht het eigenlijk is. Castel was de aanrader, niet te duur maar ook geen chateau migraine. Vergeef me als volgend verhaaltje een beetje op een reclamepraatje lijkt maar er is niet zo heel veel slechts over de wijnen te melden.
De Cabernet Sauvignon van deze Franse wijngigant deed me terugdenken aan een paar jaar geleden toen ik mee mocht op een wijn-tripje naar de Bordeaux. Gesponsord door LFE, onderdeel van de Castel groep, togen we (collega Paul.d.T., Rob M. van LFE, en nog twee kennisen van de Eurospar in Putte) naar Frankrijk. We gingen met de TGV en in Bordeaux kwam er een klein Frans heertje ons ophalen. Hij bleek de wijnmanager van de regio Noord-Europa te zijn.
Als eerste genoten we van een overdadige lunch met foie gras (ik weet het, zeer verkeerd maar zo lekker), clairette en andere lif-lafjes uit de Franse keuken. Daarna namen we een kijkje bij de diverse chateau's die de Castel groep in de loop der tijd heeft aangeschaft. Dat zijn er nog al wat, via hun website kwam ik bij het onderstaande overzicht. We bezochten Chateau d'Arcins en Barreyres en dineerden op chateau Tour Prignac:.

Château d'Arcins:
Appellation Haut-Médoc Cru bourgeois 126 hectares
Château Barreyres:
Appellation Haut-Médoc Cru bourgeois 130 hectares
Château Tour Prignac:
Appellation Médoc, Cru bourgeois 250 hectares
Château Ferrande:
Appellation Graves 66 hectares
Château du Bousquet:
Appellation côtes de Bourg 67 hectares
Château Latour Camblanes:
Appellation 1ère Côtes de Bordeaux 35 hectares
Château Goëlane:
Appellation Bordeaux Supérieur 75 hectares
Château Mirefleurs: Appellation Bordeaux supérieur 45 hectares



Chateau Barreyres was wel het mooist: statig, groots en indrukwekkend. Ook de wijn van dit chateau is erg prettig; zwoel, zacht en prachtig purper.

Chateau Barreyres

Dag twee werden we ontvangen op het hoofdkantoor in Bordeaux in de vergaderzaal:

Dit was slechts een klein deel van het kantoor, hier achter ligt de opslagruimte. Deze biedt plaats aan zo'n 50.000 vaten, destijds was het slechts voor de helft gevuld.

En nog even een proeverij van wat nieuwe smaken, merken en flessen, uitgestald op de ronde bar. Zo'n fancy glazen tafelbar lijkt me ook wel wat. Ben alleen vergeten te vragen waar die te koop is. De meeste van die nieuwe soorten is best aardig. Niet 'outstanding' maar dat is ook niet de bedoeling. Mooie bulkwijn voor een scherpe prijs. De aangeraden Castel Cabernet Sauvignon was gelukkig ook prima te drinken, ik denk dat schoonzus die in haar assortiment houdt.



Geen opmerkingen: