donderdag 16 maart 2006

Post-verjaardag oogst, Chateau Montrose Saint-Estephe 1999

Vorige week was ik jarig en dus trok ik een mooi flesje open. Chateau Montrose Saint Estephe 1999. Wow. Een aantal minuten was ik sprakeloos, wat een prachtige wijn, ontzettend complex en ontzettend lange afdronk. Dat was punten scoren bij mijn schoonpapa! De winespectator gaf deze wijn 90 van de 100 punten, and so did we! Wat een beautie, elegant, complex en grootsch. Daar willen we meer van proeven!

Quote van studiokoning.nl "Montrose 1999 2002-12-08 8,7 -17,1- -17- -90- Geur: Fraaie nog wat gesloten complexe geur. Smaak: Stunning wijn, zeer complex met cassis en licht chocolade, munt en een lange afdronk, een sterke wijn met een flinke body. Hoe anders is deze wijn nu dan een jaar geleden! 2002/2009"

En op wijnidee.com: "Château Montrose St.-Estèphe 1999. Koffie, zwarte confituur, vanille en kruiden in de nog gesloten neus. Krachtige mond met nog flinke zuren en zoete tannines. Redelijk wat fruit van zwarte bessen. Redelijke afdronk met fruitig-kruidige toets. Staat op het niveau van de 1996. Zoals altijd bij Montrose in dit stadium moeilijk te beoordelen en nog véél te jong om nu al te drinken."


Voor mijn verjaardag heb ik ook nog een leuke aanvulling op mijn wijnbibliotheek gehad, als eerste het 'Wijnsurvival boek' van Ilja Gort. Een leuk en leerzaam boek over een Nederlandse wijnboer in de Bordeaux. Vlot en vrolijk geschreven met heel veel geestige vergelijkingen. Zijn taalgebruik over wijn lijkt een beetje op het taalgebruik van Jeremy Clarks in het programma Top Gear. Veel leuke vergelijkingen en andere poëtische beeldspraak. Een schat aan informatie voor de leek maar ook voor de gevorderde wijndrinker. Anekdotes uit de eerste hand verlevendigen de boel nog meer, zodat het wijnboek als een trein leest op een brakke zondagmiddag. (zelfs na een bierfeest zaterdagavond en zaterdagnacht)
Leuk boek, misschien een klein aandachtspuntje voor de lezer: het boek gaat uit van een mannelijk lezerspubliek en heeft het veel over je vrouwelijke tafelgenoten (en bijbehorend decolleté) Kortom, koop dat boek en wordt een Wijntijger!
Ilja Gort, Het wijnsurvivalboek ISBN 9043907820













Andere wijnboeken die ik heb gekregen waren Supermarkt wijngids 2006, (ISBN
9057593467) en Tot op de bodem, (ISBN 9057590670) beide van Nicolaas Klei. Veel informatie in deze handige naslagwerken waarvan ik nog veel gebruik ga maken.

1 opmerking:

Erik B. zei

Ik ook van jou Rukje ;) bedankt en proost!