dinsdag 27 december 2005

R & R Vino Nobile en andere kerstwijn


Zo, dat waren lekkere kerstdagen! Kerstavond begonnen met de Rust en Vrede en 'Chateau' Reynella. Een Australisch kasteel, een blend van Cabernet en Merlot uit 1997. Toen ik deze kreeg vertelde de gever erbij dat ie misschien niet meer goed was of dat ie juist heel mooi was geworden. Nou dat was niet overdreven, op en top op dronk. Een bek vol bramen, een prachtige stevige volle wijn met veel hout. Heerlijk. Meer info op cellardoor.
De Rust en Vrede deed het prachtig bij het vlees. Een wijn die, wanneer je hem blind zou proeven, zo door kan gaan voor een mooie bordeaux. Niet zo zwaar als de Reynella en met meer tannines dan de meeste 'niet Europese' wijnen. Subtiele wijn voor bij het kerstdiner.

Kerstdag één:
Vino Nobile di Montepulciano bij het hoofdgerecht en Muscat de Beaumes de Venise bij het toetje. Niet verkeerd bij de gevulde kip en zelfs bij het lam bleef ie nog goed overeind. De Beaumes de Venise was een aangename verassing. Zoetigheid mijd ik altijd zoveel mogelijk maar deze keer waagde ik me dan toch aan een zoete dessert wijn. Het eerste dat ik proefde: witte druiven. Dat klinkt misschien een beetje als een open deur maar juist de frisse, zoetigheid van witte druiven was een verademing. Ik had gedacht dat het een soort port zou zijn zoals vorig jaar de banyuls maar niets was minder waar.
Kerstdag 2:

Rosbief uit de oven en scholfilet uit de koekenpan en wijn uit Oregon.
Een chardonnay 2001 en een pinot noir 2000. Ongelofelijk lekker en volgens de beschrijving nog wel 10 jaar houdbaar. Dat hebben ze helaas niet gehaald.

Geen opmerkingen: